Október 7,  Hétfő
header-pic

Határokon Átívelő Szellemi Táplálék
Adomány

VENDÉG


A körülmetélés alkotmányellenes

Ez a felület kizárólag önkéntes olvasói támogatásokból működik. Nem politikusok, háttérhatalmak és gazdasági érdekcsoportok tulajdona, kizárólag az olvasóké.

Kiszámítható működésünket körülbelül havi 3,000,000 forint biztosítja. Ebben a hónapban összegyűlt 192,860 forint, még hiányzik 2,807,140 forint.
A Szalonnát ITT támogathatod, a Szalonnázó extra cikkeire ITT tudsz előfizetni.

Köszönjük, hogy fontos számodra a munkánk.

Előző cikkemben a keresztelés alkotmányellenességével foglalkoztam, azonban ennél sokkal közérthetőbb példa fiatal polgártársaink jogainak csorbítására a vallási okokból elkövetett körülmetélés. A rituálét támogatók arra hivatkoznak, hogy a szülő ezen döntése a vallásszabadság alá tartozik, illetve hogy az eljárásnak egészségügyi előnyei vannak. Ezek mind megalapozatlan állítások: a különböző kutatások a fertőzések csökkenésével kapcsolatban súlyos hibákat tartalmaztak, és a modern orvostudomány ezeket nem tekinti relevánsnak. Ami a kérdés jogi részét illeti, a vallásszabadság az egyéni meggyőződésére vonatkozik, nem pedig arra, hogy az ember a saját vallását másokra erőltesse. Egy demokráciában az ember jogai liberális értelemben addig terjednek, amíg nem sértik másokét. Mivel egy csecsemő értelemszerűen nem igényli, hogy levágjanak egy darabot belőle, így ez valójában nem a vallásszabadság kifejezése, hanem pont ellenkezőleg, a gyerek vallásszabadságának megsértése. Ez a valódi jogfosztás. Ehhez persze el kell fogadnunk, hogy a gyerek is ember, és az alkotmányos szabadságjogok a 18 év alattiakat is megilletik; ez a magyar Alaptörvény VII. cikkelyéből is egyértelműen kiderül, mivel a vallásszabadság kifejezésekor nem tesz különbséget polgárok között, egyszerűen „mindenki” -re vonatkoztatja a jogot (egyelőre, bár a legutóbbi módosítás már a keresztény kultúra védelmét írja elő, ki tudja, mi következik még). Továbbá az ENSZ Gyermekjogi Egyezménye (mely Magyarországra nézve kötelező érvényű) is kimondja:

Az Egyezményben részes államok megtesznek minden alkalmas, hatékony intézkedést annak érdekében, hogy megszüntessék a gyermekek egészségére káros hagyományos szokásokat.

Tehát ha elvonatkoztatunk a vallás társadalmi beágyazottságától, akkor valójában a körülmetélés a Btk. 164. §-a alapján súlyos, szándékos testi sértés. Minősítő körülmény, hogy védekezésre vagy akaratnyilvánításra képtelen személy sérelmére elkövetett, maradandó sérülést okozó cselekedet.

A körülmetélés egészségügyi előnyei a legtöbb esetben nem létezőek vagy elenyészőek, azonban a kockázatai komolyak: az Egyesült Államokban több csecsemő is belehalt ultraorthodox zsidó körülmetélésekbe, melyek során rabbiktól kaptak halálos herpesz fertőzést, miután azok a hagyományokhoz híven a szájukkal szívták ki a péniszen ejtett sebet. Nem, ez sajnos nem fakenews, hanem ennyire pedofilgyanús és barbár szokások is léteznek. A rabbik megúszták büntetés nélkül. A körülmetélést sokszor egyházi személyek és nem orvosok végzik, ami további komplikációkat eredményez. Az orvosok esetében viszont súlyosan etikátlan, a hippokratészi eskü megszegését jelenti az eljárás elvégzése, hiszen az alany a gyerek, nem a szülő, és ezek alapján nem végezhetne olyan beavatkozást, mely fölöslegesen veszélyezteti a testi épségét a páciensnek, a beleegyezése, illetve egészségügyi indok nélkül, miközben a körülmetélésnek igenis vannak kockázatai, melyeket számos orvosi fórum is felvetett már. Az érzékenység és az élvezet csökkenésétől egészen az impotenciáig terjednek a potenciális következmények.

Budapest, 2011. november 13.
A közösség férfi tagjai kézről kézre adják a nyolcnapos Rubent a kisfiú Ábrahám szövetségébe való felvételéhez szükséges, rituális körülmetélése előtt a budapesti Bét Sálom zsinagógában. A zsidó hagyományok szerint az újszülött fiúkat 8 napos korukban metélik körül, és ekkor kapja meg a nevét is. A kisfiú a Ruben ben Jitzak Jehuda nevet kapta.
(MTI Fotó: Kallos Bea)

Mivel a vallások törvényen kívüliek, így ezt ritkán merik megkérdőjelezni, talán Dánia lesz az első európai ország, mely betiltja a körülmetélést. Közben nálunk még egyetlen párt sem támogatja a vallási csonkítások tiltását. Természetesen nem azért kell tiltani, mert ugyanolyan, mint a női körülmetélés, mely gyakran merül fel ezzel kapcsolatban szintén kritikaként, habár a férfi körülmetélés jelentősen csökkenti a pénisz érzékenységét, és ezáltal az élvezetet. A közös alap alapvetően az, hogy mindenkinek joga van a testi szuverenitásához, kortól és nemtől függetlenül; igen, a női körülmetélésnél ez jóval súlyosabb következményekkel jár, azonban a férfiaktól megtagadni a döntést a saját testükkel kapcsolatban értelmezhető lenne kifejezetten szexista álláspontként is, bár nyilván nem ez a rituálé kiindulópontja. Ráadásul amennyiben a szülőnek joga van a gyerekei testét maradandóan manipulálni az ő beleegyezésük nélkül, akkor vajon hol a határ, hogyan tudunk következetesen érvelni a vallásos értékrelativizálás mellett és szemben például a szexszektákkal, a női körülmetéléssel, a fényevéssel, a terrorista neveléssel, ha ezek mind betudhatók a szülők vallásszabadságának? Aki fél az iszlám radikalizmustól, legalább annyira kell, hogy ellenezze a vallási fundamentalizmus minden formáját és kultúráját, mert a szelektív elbírálás ebben az esetben valójában csak rasszizmus vagy xenofóbia, mások vallási rituáléjának nem szekuláris kritikája.

Két alapvető tényt kellene megérteni bármilyen vallással és rituáléival kapcsolatban: egyrészt a vallásszabadság minden egyén, kizárólag saját magára értelmezhető, elidegeníthetetlen, alkotmányos szabadságjoga; másrészt az nem rasszizmus és nem is a vallási kisebbségek elnyomása, ha kritikát fogalmazunk meg velük szemben, ettől még nem lesz senki például antiszemita vagy keresztény-, vagy muszlim ellenes. Egyszerűen csak az európai felvilágosodás óta (a kereszténységgel ellentétben valóban európai hagyományt követve) a szekuláris állam törvényei egyre inkább előbbre valóak a vallási törvényeknél. Ha a szekuláris erkölcs fejlődik, akkor a vallás előbb-utóbb alkalmazkodik. Épp elég gond, ha egy közösség vehemensen véd egy archaikus szokást. Ha a bevett vallási közösségek jogait az állampolgárok jogai elé helyeznénk, a mai napig nem szavazhatnának a nők, vagy még mindig Földcentrikusnak vélnénk a Naprendszerünket (a katolikus egyház például hivatalosan csak 1992-ben ismerte el, hogy Galileinek igaza volt).

Nem a társadalom van a vallásokért, hanem fordítva, már akinek igénye van rá. Ezt az igényt jelenleg a ’piaci’ viszonyokat manipulálva az egyházak egy jelentős hányada mesterségesen generálja a gyerekkori vallásos indoktrinációval, mert értelemszerűen felnőtteknek nehezebb lenne eladni például egy nőket diszkrimináló, gyerekek molesztálását eltussoló, szexuális egészséget romboló ábrahámita koncepciót. A gyerekek keresztelése és a körülmetélés is ellentmond a szabad akaratnak, amelynek jegyében tudatos döntés lehet Isten elfogadása. Amennyiben nem hozhatunk önálló döntéseket, a menny és a pokol értelmét veszti. Mégis nem egy országban az egyházak kivételezett helyzetének köszönhetően ezek a cselekedetek elfogadottak. Ideje változtatni és szabadabb jövőn gondolkodni. Ideje, hogy Magyarország az európai értékekhez híven betiltsa az gyerekek orvosilag nem indokolt csonkítását!

Békés Gáspár

Földrajz olimpikon

diákaktivista

Források:

  • Ateista Forradalom. 2018. Az ateisták kire szavazzanak? Egy kis segítség – Ateista forradalom. http://ateistaforradalom.blog.hu/2018/04/04/az_ateistak_kire_szavazzanak_egy_kis_segitseg.
  • Békés Gáspár. 2018. Alkotmányos-e a Gyerekek Keresztelése? Kolozsvári Szalonna És Hir-Telen Beszólunk
  • Collier, R. 2012. The studies that launched a thousand snips. CMAJ : Canadian Medical Association Journal 184 (1): E37–38. doi:10.1503/cmaj.109-4029.
  • Earp, B.D. 2015. Do the Benefits of Male Circumcision Outweigh the Risks? A Critique of the Proposed CDC Guidelines. Frontiers in Pediatrics 3 (március). doi:10.3389/fped.2015.00018.
  • Egyesült Nemzetek Szövetsége. 1989. Gyermekjogi Egyezmény. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99100064.TV.
  • Katie Forster. 2017. Cases of Herpes in Baby Boys Linked to Ultra-Orthodox Jewish Circumcision Ritual Going Up. The Independent.

A Szalonna egy teljes mértékben civil, független véleményportál. Nem kérünk és nem fogadunk el támogatást senkitől, csak az olvasóinktól. Ha olvasni szeretnél, nem ugrik az arcodba egyetlen reklám sem. Ez csakis úgy lehetséges, ha te fizetsz a munkánkért. Kizárólag ezekből a támogatásokból működik a Szalonna, hónapról hónapra. Ha kiürül a becsületkassza, elfogy a Szalonna. Ne úgy fogd fel, mintha koldusnak adnál, hanem úgy, mintha az újságosnál fizetnél rendszeresen a kedvenc magazinodért.